日本支部の規約
第1条 名称
本団体は「国際音楽資料情報協会(IAML)日本支部」と称する。(以下「IAML日本支部」と略称)
第2条 目的
本団体は、国際音楽資料情報協会(IAML)の日本支部として、国際音楽資料情報協会が行なっている国際的な事業を日本国内において推進し、その活動を支援することを目的とする。具体的には、以下の点が主要目的となる。
1. 音楽および音楽資料に関係のある図書館、文書館、ドキュメンテーション・センターにおける活動と調査研究を奨励し推進すること。さらに、この領域における諸団体および個人間の相互協力をさらに密接なものとすること。また、その活動成果の出版を奨励すること。
2. 音楽図書館、文書館、ドキュメンテーション・センターのもつ文化的重要性が、日本国内においてさらに広く理解されるよう、働きかけること。
3. 日本国内における音楽書誌、音楽ドキュメンテーション、音楽図書館学の様々なプロジェクトに関して、それが容易に実現されるよう、支援を行なうこと。
4. 音楽に関するあらゆる出版物および資料の入手を容易ならしめ、とくに国内および国際間における交換・貸借を奨励すること。
5. 本団体の活動に関連するあらゆる領域において、水準の向上を計ること。
6. 専門的な教育と訓練とが、適切な形で、広く行われるよう、その実現につとめること。
7. 音楽関係のあらゆる種類の資料に関する、書誌コントロールを推進すること。
8. あらゆる時代の音楽資料の保護および保存を支援すること。
9. 図書館学、書誌学、古文書学、ドキュメンテーション、音楽、および音楽学の領域において、他の諸団体と共同作業を行なうこと。
第3条 事務局
事務局の設置場所は、役員会が決定する。
第4条 会員資格
1. IAML日本支部の会員は、個人会員と団体会員と名誉会員の3種の会員で構成される。
2. IAML日本支部の会員は、同時に国際音楽資料情報協会(IAML)の会員であり、本部と支部の双方において選挙権をもつと同時に、本部と支部双方の公刊物を受け取ることができる。
3. 入会:IAMLの活動目的に関心をもつ個人および団体は、だれでも会員となることができる。会員としての資格は、規約によって定められた年会費を支払ったときから生じる。
4. 退会:会員は、随時退会を申し出ることができる。ただし、すでに支払ったその年度の会費の残額は返却されない。
第5条  会費  
IAML日本支部の会計年度は、1月1日に開始し、同年の12月31日に終了する。各年度の会費は、前年の12月31日までに納められなくてはならない。もしその年の3月1日になっても会費の納入がない場合は、会員としての資格を失う。支部会費の額の変更には、支部総会の承認を必要とする。
第6条  役員会
1. 選挙選出された役員(支部長、副支部長、支部役員、事務局長)と、任命された役員(会計、事務局メンバー)によって、役員会が組織される。
2. 役員はその仕事にたいして報酬を受け取ることはない。ただし役員会に出席するために必要な経費は支給される。
3. 役員会は、1年間に最低3回は開かれなくてはならない。
4. 役員会は、その活動内容を、毎年、支部年次総会に報告しなくてはならない。
5. 事務局長は、年次総会および役員会の議事録を作成し、また、公的な通信事務を統括する。事務局長は、支部の代表印鑑の管理も行なう。
6. 会計は、出納の記録を正確につけるとともに、本部への送金を行なう。会計はまた、毎年、会計監査に対して会計の報告をしなくてはならない。
7. その他、各役員が何をすべきかについては、役員会が決定する。
第7条  役員の選出と任期
1. 支部の役員として、支部長(1名)、副支部長(1名)、支部役員(4名)、事務局長(1名)が選挙選出される。
2. 会計(1名)および事務局メンバー(2名)は、役員会によって指名される。
3. 役員の選挙にあたっては、選挙委員会が招集される。選挙委員会は委員長(1名)と委員(2名)とからなり、役員会によって指名される。選挙委員長は、会員から、候補者の推薦(自薦を含む)を広く受け付ける。推薦は、その年の支部総会の遅くとも2ヶ月前には受付を終えねばならない。
4. 役員候補者が必要人数だけ推薦されない場合は、選挙委員会がさらに候補者を追加推薦する。
5. 選挙委員長は、投票用紙を会員に郵送する。投票用紙は、支部年次総会の遅くとも6週間前には発送されなくてはならない。
6. 投票は郵送で行なわれ、支部年次総会の遅くとも3週間前の日付の消印有効で、選挙委員長のもとに回収される。
7. 選挙の結果は、支部年次総会において、会員に発表される。
8. 選挙委員長は、その年の選挙で、役員に選ばれることはできない。
9. 役員の任期:選出された役員の任期は3年間とする。
10. 選挙で選出された役員(支部長、副支部長、支部役員、事務局長)は、6年をこえ、連続して役員会の仕事をすることはできない。
11. 会計と事務局メンバー(2名)は、任期3年とし、支部年次総会の会場で指名される。
12. 新しく選出された役員の発表は、支部年次総会の最後に発表されるものとし、その発表の時点までは、旧役員がその責務を遂行する。
第8条  総会 
1. 総会は、日本支部における、最も重要な決定権を有する。
2. IAML日本支部は、毎年、支部の年次総会を開催しなくてはならない。
3. 会員の過半数が書面で要請した場合には、年次総会以外にも、随時総会を開かなくてはならない。
4. 総会の日時、場所、議題は、役員会によって決められる。
5. 総会は、会員の過半数の出席(委任状を含む)をもって成立する。
6. 総会における議決は、出席者の過半数の賛成を条件とする。
第9条 委員会
1. 必要に応じて、種々の委員会を設置することができる。
2. 選挙委員会に関しては、第7条を参照。
3. 選挙委員会以外に委員会を設置する場合は、支部総会における承認を必要とする。
第10条 会計監査
会計の監査は毎年行なわれなくてはならない。会計監査の委員は、役員会によって指名され、支部年次総会の承認を経て選出される。
第11条 支部規約
1. IAML本部の規約にしたがい、日本支部は、支部規約をIAML本部に提出しなくてはならない。支部規約は、本部規約と矛盾するものであってはならない。
2. 支部規約は、日本語と英語の2カ国語で公にされる。規約文言の解釈に問題を生じた場合には、日本語の文言が優先する。
3. 支部規約の改正は、支部総会において行なわれる。規約改正に関する提案は、支部総会の遅くとも2カ月前に、役員会に提出されなくてはならない。役員会は、提出された規約改正案を、支部総会の遅くとも6週間前には、会員に送付しなくてはならない。
付則 この規約は、1995年5月20日より施行する。
付則 この規約は、1997年5月31日より施行する。
付則 この規約は、1999年5月29日より施行する。



Article I. Name
The name of this Association shall be “International Association of Music Libraries, Archives and Documentation Centres (IAML), Japanese Branch, ”hereinafter referred to as the “IAML Japanese Branch”.
Article II. Purposes
As the Japanese branch of IAML, this Association aims to accomplish at the national level such tasks as its parent organization undertakes internationally, and to support the activities of IAML. It shall have the following purposes.
1. To encourage and promote the activities and research of libraries, archives and documentation centres concerned with music and music materials, to strengthen co-operation among institutions and individuals working in these fields and to promote publication of their work.
2. To promote a better understanding of the cultural importance of music libraries, archives and documentation centres in Japan.
3. To support and facilitate the realization of projects in music bibliography, music documentation and music library science at the national level.
4. To promote the availability of all publications and documents relating to music, in particular national and international exchange and lending.
5. To encourage and support the development of standards in all areas that concern the Association.
6. To promote the availability of suitable professional education and training.
7. To further the bibliographical control of music materials of all kinds.
8. To support the protection and preservation of musical documents of all periods.
9. To co-operate with other organizations in the fields of librarianship, bibliography, archival science, documentation, music and musicology.
Article III. Head Office
The location of the head office shall be determined by the Board.
Article IV. Membership
1. IAML Japanese Branch consists of three categories of members: individual members, institutional members and honorary members.
2. All members of IAML Japanese Branch shall be members ipso facto of IAML, and shall have voting privileges in both associations and shall receive the official publications of both associations.
3. Eligibility: membership is available to any persons or institutions interested in the objectives of IAML. Membership shall commence on payment of the prescribed annual dues.
4. Cancellation of membership: any member may request the cancellation of his/her membership, but any unused balance of the membership fee shall not be returned.
Article V. Dues
The fiscal year of the IAML Japanese Branch starts on January 1 and ends on December 31 of the same year. Fees shall be due as of December 31 of the previous year. If a member's dues remain unpaid after March 1, the membership of that year shall be considered terminated. National membership dues shall be changed with the approval of the General Meeting of the Branch.
Article VI. Board of Directors
1. The elected officers (President, Vice-President, Members-at-Large, and Secretary) and appointed officers (Treasurer and Membership Secretaries) shall constitute the Board of Directors.
2. Directors shall not receive any remuneration for their services, but expenses may be allowed for their attendance at the Board meetings.
3. The Board shall meet at least three times a year.
4. The Board shall submit an annual report of its activities at the Annual General Meeting of the Branch.
5. The Secretary shall record the minutes of all general meetings and of the meetings of the Board, and conduct the official correspondence of the Association. He/she shall also be the custodian of the official Seal of the Association.
6. The Treasurer shall keep full and accurate books of account, and transfer the dues to IAML. He/she shall submit his/her accounts annually to the auditor.
7. Other duties of the officers of the Board shall be determined by the Board.
Article VII. Elections of Officers
1. The elected officers of the Japanese Branch shall be: President (1), Vice-President (1), Members-at-Large (4), Secretary (1).
2. The Treasurer and two Membership Secretaries shall be appointed by the Board.
3. To elect the Board members, an Elections Committee Chairperson and two Elections Committee members shall be appointed by the Board. The Elections Committee Chairperson shall invite nominations from the membership, including self-recommendations. Nominations shall be sent to the Elections Committee Chairperson at least two months prior to the Annual General Meeting of the Branch.
4. The Elections Committee shall nominate members when required to complete the slate.
5. The Elections Committee Chairperson shall forward a voting paper to the membership by mail, no less than six weeks prior to the Annual General Meeting of the Branch.
6. Ballots must be returned by mail to the Elections Committee Chairperson and be postmarked no later than three weeks before the Annual General Meeting of the Branch.
7. The election results shall be announced to the membership during the Annual General Meeting of the Branch.
8. The Elections Committee Chairperson shall not run for elected office in the year in which he/she serves on the Elections Committee.
9. Terms of Office: The term of office of the elected officers shall be for three years.
10. Elected officers (i.e., the President, Vice-President, Members-at-Large, and Secretary) shall not serve on the Board of Directors for more than six consecutive years.
11. The Treasurer and two Membership Secretaries shall be appointed for a term of three years at the Annual General Meeting of the Branch.
12. All officers shall serve until the end of the Annual General Meeting at which the names of their successors are made public.
Article VIII. General Meeting
1. The general meetings shall have the right to make the most important and most fundamental decisions of the Japanese Branch.
2. The IAML Japanese Branch shall hold an Annual General Meeting.
3. The Association shall hold other general meetings as requested in writing by fifty per cent of the membership.
4. The date, place and agenda of the general meetings of the Branch shall be determined by the Board.
5. The fifty per cent majority of the membership shall constitute a quorum at general meetings. Letters of attorney shall be counted as part of the quorum.
6. Decisions at the General Meeting are made with the approval by more than fifty per cent of the members who are present at the Meeting.
Article IX. Committees
1. Committees deemed necessary shall be established.
2. As for the Elections Committee, see Article VII.
3. Establishment of any other committees than the Elections Committee shall be approved by the General Meeting of the Branch.
Article X. Auditor
An audit of all accounts shall be made annually by an auditor, appointed by the Board and approved by the members at each Annual General Meeting of the Branch.
Article XI. Constitution of the Branch
1. According to the Constitution of IAML, Japanese Branch shall submit its constitution to IAML. The Constitution of Japanese Branch shall not conflict with that of IAML.
2. The Constitution of Japanese Branch shall be published in Japanese and English languages. In case of dispute, the Japanese text shall be authoritative.
3. The Constitution of the Japanese Branch may be changed by an ordinary General Meeting of the Branch. Proposals for changes must be sent to the Board of Directors no later than two months before the meeting. The Board shall send the proposals to the membership no later than six weeks before the General Meeting.

トップページへ (top page)